Az elektroncsöves erősítők titkai
Takács Jenő


„Az anód, a katód, és a kimenő-transzformátor nevében, térjetek meg … „ [HFM 18/58.old]

A Hi-Fi Magazinban olvashattuk ezt a már szállóigévé vált kijelentést, amelynek jelentéstartalma több mint felhívás. Kicsit a vallásos tanokban – a HFM cikk szerint -, az egyetlen igaz hitben hivők tábora lehetett ennyire meggyőződve a helyes útról, mint az audiofilek egy része a csöves erősítők természethű hangzásáról. Az eltelt évtizedek alatt sem lehetett ezt a fanatikus, a hangzás tökéletességét kereső réteget hitében megingatni. Miért nem? A realitás az, hogy a technikai fejlődés nem támogatja az elektroncsöves készülékek fennmaradását, a miniatürizálás és a digitalizálás a kitűzött cél minden magára valamit is adó cég terveiben. De realitás az is, hogy ezek a cégek nem a természethű hangzás elismert prófétái, inkább tömegcikkek előállítói. Ezek a gépek tiszavirág életű pályájuk befutása után a polcok mélyén végzik …
Érdekes, hogy nem ilyen nagy reklámmal, de sokkal kiérleltebben nem is kevés gyártó az elektroncsöveket és az ezekből épülő készülékeket részesíti előnyben. Az igazi ellentmondás egyértelműen az, hogy a mai modern világban mi tartja életben az elektroncsövek gyártását és felhasználását, mikor technológiai, műszaki okok ezt nem indokolják. Maga az elektroncső mint eszköz, vagy a létrejött kapcsolástechnika, ennek szellemisége adja meg a választ? Itt indul a kérdéskör áttekintése, a csöves áramkörök elméletének minden apró részletének elemzése, de ebben nem a tankönyvek bevált sémái adnak útmutatást (ezek a könyvtárakban bármikor hozzáférhetőek), hanem a témában felhalmozódott tapasztalatok és olyan titkok, amelyek eddig nem voltak publikálva…

Csöves erősítők felépítése
A kialakult kapcsolás technika alapján a csöves erősítők a tápegységből, bemeneti feszültségerősítőből, meghajtó és teljesítmény fokozatból állnak. A főbb egységek számtalan változatban léteznek, az együteműektől egészen a párhuzamos ellenüteműekig. Fontossági sorrendet az egységek tárgyalása közben nem állítok fel, mert nem ez határozza meg a kapott hangzást.

Tápegységek
A csöves erősítők táplálása során két fontos részt különíthetünk el, a fűtéskört és a különböző tápfeszültségeket. Mivel általában a hálózati táplálás a jellemző (230V-ról), így a táptranszformátor az alapja mindkét energia ellátási vonalnak. A csövek fűtésére egyértelműen az egyszerű váltóáram a legjobb, minden további eszköz, anyag ami a fűtőkörbe kerül (dióda, elkó, ellenállás, tranzisztor, IC) a hangminőség romlását okozza. Kivétel persze van, csöves MC phono esetén egy graetz + elkó engedélyezett (nem szívesen – de extra minőségben!). Az elektroncsövek hangminőségére jó hatással van, ha egyedi fűtésük van, valamint ha fűtőszálaik nem sorosan kapcsolódnak a fűtőkörre. Ajánlott, hogy bekapcsoláskor a trafó fűtőköre „puhán” induljon, mert nem megnyugtató látvány a fűtőszál felvillanása. A direktfűtésű csövek bonyolultabb fűtőkört igényelnek, sokszor minden csőnek saját fűtőtrafója van, mert a jó hangminőségért fizetni kell! Ha a végsőkig elmegyünk a technológiai szint elérésében, akkor megtehetjük, hogy a fűtőkörben ugyan olyan jó minőségű alkatrészeket használjunk fel, mint a hangfrekvenciás fokozatokban.
Végül arról, hogy a fűtések milyen potenciálon legyenek, mert számtalan esetben kénytelenek vagyunk ezzel is foglalkozni. A megfigyelésem az, hogy a fűtés egyik pontja testen legyen, mert ha felemeljük valamilyen feszültségre, akkor a felhasznált anyagok miatt romlik a hangminőség. Természetesen azokban az esetekben (pl. tápegységben) ahol a katód – fűtőszál feszültség különbsége magasabb a megengedettnél, ott össze kell kötnünk a katódot és a fűtőszálat és külön tekercsről fűtjük a csövet.

A tápfeszültség ellátás következő része az erősítő működéshez szükséges anód illetve segédfeszültségek előállító kör. A hálózati trafó szekunderével indul, - és kiváló minőség esetén - az egyenirányító csővel folytatódik. A két eszköz kapcsolata igen fontos, mert a trafó belső ellenállását a kijelölt típusra méretezik. Az egyenirányító csöveknek két fő típusa van, direktfűtésű és a közvetlen fűtésű. Sok meghallgatás után egyértelműen a direktfűtésű csöveket favorizálom, aminek szerintem az egyszerűbb kivitel és a gyártásnál alkalmazott jobb anyagok használata az oka. A félvezető diódák elterjedése nem hozta meg a várt hangminőség javulást, ami mögött az lehet, hogy a gyártásnál anyagszennyezéssel állítják elő ezeket az eszközöket. Beleszól még a hangzásba az is, hogy a gyors, kis belső ellenállású diódák hirtelen impulzusokat produkálnak, amit sajnos jól hallani. Kizárólag több amperes áramfogyasztásnál használjuk ezeket a diódákat, mert kis feszültségre sajnos nincs ilyen nagyáramú egyenirányító cső.

A „soros” egység a szűrőkör, amelynek feladata az egyenirányításkor keletkező feszültség hullámosságának megszüntetése. A legolcsóbb kivitel az R-C típusú szűrés, amit sok gyártó tud is, ezért előszeretettel alkalmazzák. (1. ábra)

Jobb hangzást érhetünk el az L-C típusú szűrőkkel, melyek az ellenállások helyett induktivitásokat (fojtókat) használnak. (2. ábra)