Gyakori kérdések

e-mail

this page in English

www.elektroncso.hu » cikkek

 

A GADP02 előerősítő
Bozó Balázs


A legfontosabb követelmény a passzív RC hálózatot használó RIAA szerinti phono bemenő fokozat. A leírások szerint jobb hangú RIAA építhető ugyan szintén passzív, de tekercseket is felhasználó hálózat esetén, de a megfelelő minőségű tekercsek elkészítése hatalmas feladatot adott volna, és nem is biztos, hogy beváltja a hozzáfűzött reményeket. A passzív megoldás azt jelenti, hogy a RIAA hálózat semmiképpen sem a negatív visszacsatoló ágba kerül, hanem két fokozat közé. Feltétel volt továbbá, hogy a phono fokozat ne alkalmazzon semmilyen visszacsatolást, hiszen a végfokozat sem tartalmaz ilyet, akkor miért rontanám el annak hangját az itt használt visszacsatolással?
A magas kimenetű MC vagy MM hangszedőről jövő jelet egy 47k-ohmos ellenállás fogadja, be állítva ezen eszközök ideális terhelő ellenállását. Ha hagyományos MC hangszedőt kívánunk használni nem kerülhetjük el egy elő-előfok vagy MC trafó használatát. (Ezen az oldalon található egy ilyen MC elő-előerősítő. Itt)
A passzív úton megvalósított RIAA hálózatot egy katódkövető hajtja meg ideálisan alacsony kimenő ellenállással. A szükséges feszültség erősítést egy hagyományos földelt katódú trióda végzi, jelen esetben egy 12AX7 (ECC83) fél. A hálózaton eső feszültséget ismét egy földelt katódos 12AX7 cső fél dolgozza fel, és szintén direkt csatolva egy katódkövetőt hajt meg vele ami immár a kimenetet szolgáltatja. Ez a kimenet kerül aztán a bemeneti választó kapcsoló bemenetére más vonalszintű készülék kimenetével együtt, mint a rádió, magnó, cd stb. A GADGET P02 megoldásában a bemeneti választó kapcsoló egy ezüstözött érintkezőket használó relé csoport, ami mikrokontrolleres vezérlése révén a magnó monitor funkciót is ellátja, és a felhasználót is tájékoztatja az éppen történő dolgokról. Természetesen egybe építve a bemeneti késleltetett anód bekapcsolást is ez a mikrokontrolleres egység végzi. A bemeneti választó kapcsolóról tehát a kiválasztott jel a hangerő szabályzó potenciométerről kerül a vonali illesztőre, aminek kimenete az előfokozat kimenete is. A potenciométer beszerzésében szintén mellém állt a szerencse, mert a támasztott igényeknek egy ALPS típus tudott megfelelni még viszonylag elfogadható áron, igaz nem a fekete „csúcs” ALPS-ről van szó, de ez is magasan az átlag feletti. A több mint 10000-es elfordítást garantáló sziszegés mentességével és jó együtt futásával bizonyított. A potenciométer különleges tulajdonsága abban nyilvánul meg, hogy a tengelyét benyomva egy kontaktust kapcsol, amivel így megvalósíthatóvá tette a mikrokontrolleres bemeneti választó vezérlését. Az előerősítő kezelőszerveit tehát egy darab potenciométer végzi, amely a hangerő-szabályozásán kívül a bemeneti választást is megoldja valamint az eredetileg balansz funkciókra szánt tengely irányú, de kifele húzással a kijelző fényerő váltását is és a magnó monitor funkciójának váltását is megoldhatóvá tette. (A frissebb építésű készülékekbe természetesen már a PAFE3 előerősítő front-end gondoskodik a felhasználó kényelméről, és a poti helyett is diszkrét ellenállások szabályozzák a hangerőt. részletesen a vezérlésről itt.)
A vonalerősítő hasonló kapcsolásban, nevezetesen a phono fokozatból már megismert módon földelt katódú illetve az azt direktcsatolásban követő katódkövető, de a 12AU7 (ECC82) cső felhasználásával valósul meg.

Ez a megoldás nagyon jó hangú előerősítőt adott a kezembe, szemben az SRPP-t felvonultató megoldásokkal, így elkerülhettem a végfokban már alkalmazott SRPP újbóli felhasználását erősítve annak érdesebb, csilingelőbb hangkarakterét, ami így túlzottan erőssé válhatott volna.

A megvalósításban nagyon gondosan kell eljárni. Én magam soha nem használtam fel nyáklapot a megépítéséhez. Ez annak idején egy elhatározásom volt miután egy cikket olvastam erről valahol. A cikk azt ecsetelte amúgy logikusan levezetve, hogy miért is nem jó a nyák egy csöves és még kevésbé jó egy Hi-Fi erősítőben. Többek között olyan érveket hozott fel, hogy a jelenlegi gyártási technológiák (1990-es évek!) folyományaként a maratásra használt sav soha nem kerül teljesen hatástalanításra, így idővel és megfelelő páratartalmú környezetben a marás tovább folytatódik. Javasolta is, hogy a már elkészített panelt legalább 4-5 vizes mosás kövesse, amit aztán otthoni körülményeket feltételezve (és még a gyártatott panelek esetére is) tegyük meleg sütőbe a víz elpárolgását elősegítve. Mindezek után használjunk valamiféle lakkot, ami a környezettől megóvja panelünket. A csöves erősítők ezt a dolgot tovább rontják azzal, hogy a csövek vezérléséhez nem kell teljesítmény. Ezért a zavaroknak nem kell nagy intenzitással bírniuk ahhoz, hogy bejussanak az erősítendő jelbe. Azzal együtt aztán tovább erősödve, a hangszórónkban is hallható, zavart keltve. Tehát ezen cikk hatására csöves erősítőben a legelsőktől eltekintve nem használtam panelt, hanem szerelő vagy forrlécet, mint a régi rádiókban és TV-kben használtak a nyomtatott áramkört megelőző időkben. Érdekességképpen megemlítem, hogy a „Fehér” Fülűek éppen az olcsó bakelit áramköröket hallják szebbnek és nem a drága teflont. Persze különbség van 1 és 2 vagy több oldalas között is! Ebben az előerősítőben is PCB-t csak a mikrokontrolleres rész kapott. Mellékelt fényképeken is ez látszódik. Ha magunk is ilyen légszerelt technikát választunk, megépítéskor ügyeljünk arra is, hogy a felhasznált alkatrészeket ne csak elektronikailag megfelelően rögzítsük, hanem mechanikailag is, hiszen egy – egy kondenzátor jelentős súllyal is bírhat, és mint ilyen szállítás során leszakadhat arról ahová forrasztottuk! Én erre leginkább ezt a melegített műanyag ragasztós technikát használom, ami azért lehetővé teszi, hogy az alkatrészeket idővel, ha szükséges vagy kísérletképpen cserélhessem. Mivel előfokozat a zavarokra és a megépítési hibákra fokozottan érzékeny! A kapcsolási rajzon is jelölt módon vezessük és csak a jelölt pontokban földeljük az erősítőt!

A megépítés során sok tápot kipróbáltam a zaj és a brumm csökkentése miatt. A leginkább ajánlott táp a Hiraga előfok tápja. Ez teljesen passzív, LRC komponenseket tartalmazó táp. Sajnos nekem nem hozta a kívánt eredményt nem beszélve arról, hogy iszonyú helyet foglal, és jelentősen magasabb feszültséget igényel, mint más megoldások. Az eredeti rajzon 6X4-es kis zajú diódát használnak én is csak javasolni tudom, de én magam – ha csak nem kérték külön – alapesetben a félvezetős áteresztő rendszerű FET-es tápot használtam, ami a mellékelt rajzon is szerepel. Senkit nem beszélek le, azonban egyik megoldásról sem, sőt ha valaki a FET-es táp mellet dönt még javaslom a párhuzamos szabályozást alkalmazó táp kipróbálását is, ami tudvalevőleg jobb hangú mint a sima áteresztő. Ha valaki azonban nem sajnálja rá az időt és a pénzt, nyugodtan megépítheti 6S19P (6С19П) csővel a csöves áteresztő stabilizátort is, biztosan nem fog benne csalódni, hiszen sok nagynevű cég sikerrel alkalmazza. Én pont a táp háborúja miatt később az akkumulátoros phono fokozatok felé fordultam, de az már egy másik cikk. Itt

Annak aki megépíti sok sikert kívánok, én több példányban megépítettem és minden alkalommal megelégedésre szolgált az eredmény, sőt sokszor phono fokozat nélkül kérték mert nem volt lemezjátszó a rendszerükben. A kapcsolás nagy előnye, hogy a minimálisra szorítja a jel útjában lévő kondenzátorokat így kímélve a pénztárcát és javítva az átvitelt, ugyanakkor nem billen át a teljesen DC csatolt erősítők oldalára.

 

www.elektroncso.hu » cikkek » a lapteteje

KIT-ek / Készülékek

vissza a lap tetejére

Gadget GADP02 előerősítő 113000